7 klíčových zásad pro ploché břicho

2018-01-17 11:40:34.000000

Znáš to, je po Vánocích, vracíš se zpět do reality a denní rutiny. Kalhoty, které jsi mohla bez problémů obléci před Vánoci najednou nejdou dopnout. Zachvátí tě panika a pocit frustrace. Už je to tady zase! Každý rok řešíš to stejné: prostě z toho válení u televize, ochutnávání všech možných dobrot u příbuzných přibírám nejvíce na břiše.

 

Dříve ti fungovalo výborně, že jsi přestala jíst nebo výrazně omezila porce. Zkrátka jsi jedla méně než polovinu toho, co jíš běžně. A břicho bylo pryč. Jenomže čím jsi starší, tím to jde hůře. Tělo se brání a nechce tuk v žádném případě pustit. S přibývajícím věkem už se nedá tak snadno ošálit a hladovky přestávají fungovat.

 

Tento příběh zná z vlastní zkušenosti většina české populace. Tloustnutí v oblasti břicha se týká, jak můžu, tak žen. Tloustnou jak děti, tak dospělí.

Příčin přibírání v oblasti břicha je několik. Pojďme si je vysvětlit postupně.

 

Vrozené dispozice. Ano, bohužel je to tak. Všichni se rodíme s dispozicí jakou naše tělo distribuuje tuk. Rozlišujeme dva základní somatotypy – jablko a hruška. Ty si podrobněji rozebereme v nějakém dalším článku. Větší predispozicí k ukládání tuku na břiše má typ jablko. Takže pokud máš širší ramena a záda a zato úzké boky, bude se ti velmi dobře ukládat tuk na břiše.

 

Potraviny ve tvém jídelníčku mají vysoký glykemický index. Glykemický index potravin totiž udává rychlost, za jakou se cukr obsažený v potravinách vstřebá do krve. Čím větší je rychlost, tím náročnější je zpracování pro celkové trávení a především pro slinivku. Mezi potraviny s vysokým glykemickým indexem řadíme i ty, kde díky tepelné úpravě došlo k rozložení škrobů na cukr. Jedná se o: hranolky, americké brambory, bramboráky, knedlíky a všechny výrobky z bílé mouky, přezrálé ovoce a banány s tmavými fleky. Samozřejmě vysoký glykemický index mají všechny sladkosti a vše co obsahuje řepný cukr.

 Rychlé cukry - glykemický index

 

Stres. Stres je odpovědí na organismus na vnější změnu nebo tlak. Jako odpovědí na stres tělo vyšle do krve kortizol a další stresové hormony. Kortizol se váže na tuk, který je uložen v dutině břišní. Nesmíš zapomenout, že nepravidelné jídlo, dlouhé pauzy mezi jídly a hladovění je pro tělo zdrojem stresu.

 

Alkohol. Alkohol, především pivo, destiláty a polosladká i polosuchá vína má vysoký glykemický index. Navíc alkohol může zpomalovat spalování (tzv. bazální metabolismus) a dehydruje tělo. Alkohol vždy přispívá k ukládání tuku v oblasti břicha.

 

Vláknina. Vláknina je nesmírně důležitá pro správnou funkci střev, osazení střev správnými bakteriemi a celkovou redukci břicha. Přispívá k delšímu pocity nasycení, ale při průchodu tenkým střevem je důležitá pro správnou funkci střev a imunitu. Bez vlákniny břicho nelze zhubnout! Pomáhá zrychlovat metabolismus a přispívá ke zrychlení metabolismu.

 

Pohyb. Pohyb a sport je důležitý pro nastartování spalování a pro zrychlení metabolismu. Hubnutí bez sportu vede ke svalové ochablosti. Pravidelný pohyb je vždy nutné zařadit.

 

Spánek. Pokud spíš méně, než tvé tělo potřebuje na regeneraci a odpočinek, tak to může být zdrojem stresu. Při spánkovém deficitu si tělo přirozeně říká o náhradu energie jídlem. A nebudeme si nic namlouvat: řekne si o kalorické bomby a jídla s vysokým glykemickým indexem, které rychle energii doplní. Spát je klíčové nejen pro psychické zdraví, ale také pro ploché břicho. Tělu tak nedáváš šanci, aby bylo ve stresu. Podíl kortizolu je tudíž velmi nízký.

 

Toto je 7 nejčastějších příčin, proč přibíráš na břiše. Ploché bříško určitě není luxus pro vyvolené. Může toho dosáhnout každý, bez ohledu na věk. Pokud změníš své návyky a zařadíš pohyb, výsledky se jistě dostaví.



Autor: Ing. Pavla Gazdíková


Načítám, prosím vydržte...